Malíři Okoře
Půvab a malebnost okořského údolí sem nasměrovala kroky
řady významných umělců, kteří byli žáky Julia Mařáka tehdy již známého umělce
vídeňské Akademie.
Abychom pochopili a správně zařadili umělce do dějinných
souvislostí připomeňme si velký nástup impresionistů ve Francii (Seurat, Signanc)
a jejich velký střet s odpůrci, kterými nebyli nikdo jiný než Gaugin, Toulouse-Lautrec
a další. První impresionistům vytýkal, že „tvoří prostřednictvím zraku a ne
střetem myšlenek“ druhý byl pokračovatelem a nástupcem Degase. V Praze dohasíná
střetnutí Mladočechů se Staročechy. Zatím je zde pouze jedna výstavní galerie,
ale již dochází k reformaci Akademie výtvarných umění. Obnovena je třída
krajinářské malby a jejím vedením je pověřený Julius Mařák.
Zde se poprvé setkávají později tak významní umělci jako
Antonín Slavíček, Antonín Hudeček, Jan Preisler a další.
Antonín Slavíček (1870 – 1910)
jako 16letý syn správního úředníka pražské vysoké školy se
rozhoduje pro malířství. V té době již nemá matku a po poradě se starším bratrem
a 2 sestrami se dává zapsat do třídy Emila Lauffra. Začíná tisknout cyklus
Měsíců v časopise Zlatá Praha, maluje idylické střechy vesnických chalup.
Slavíček patří k neklidným umělcům a tak na čas odjíždí do umělecké školy
v Mnichově. Záhy se vrací a dává se zapsat k profesorovi Mařákovi. Společně se
studiem na AVU dokončuje i středoškolská studia, zajímá se o historii. V Praze
žije na okraji židovského gheta. Jeho citová stránka je silně zasažena
předčasným úmrtím bratra, citově se váže na svého strýce kanovníka ve Staré
Boleslavi a v tomto období se stává novicem kláštera v moravském Rajhradě. Záhy
se však vrací do Prahy, na AVU, mezi spolužáky Březinu, Dvořáka, Vavána a další.
Zajíždí malovat do Bechyně, Veltrus, Okoře. Jak dozrává jako umělec objevují se
neshody s profesorem Mařákem, objevuje Chitussiho.
Zatímco ve Francii dosahuje impresionismu v malbě vrcholu,
do Čech se dostává asi tak o 30 let později. Do malby vstupuje nálada v podobě
chvění vzduchu, vnímá se světlo, stín, do duše proniká působení přírodních
živlu.
V 1895 se žení s Bohumilou Brynychovou ze Štomíře u Českého
Brodu. Léta 1899 – 1901 lez označit za období okořské. S Okoří je spojeno asi 30
obrazů Motivy z Okoře maluje temperami na karton, Krajinu se stromy olejem na
plátno, Studii kosatců olejem na karton, Cestu v dešti podzim v mlze. V 1895
zachycuje Padání listí I a II, 1898 Slunce v lese. Okoř maluje v 1998 temperou
na lepenku a obraz pojmenovává Z Okoře. K zajímavým pracem patří obrazy Břízová
nálada 1897), Červencový den (1898 – technika syntos na kartonu), Večer na Okoři
(1901), Po dešti v Okoři (1901).
Na kratičkou dobu se ujímá osiřelého ateliéru Julia Mařáka,
ale naděje že trvale povede jeho ateliér se záhy rozplývá, když místo po
Mařákovy Akademie obsazuje jmenováním Rudolfem z Ottenfeldu.
V roce 1907 odjíždí do Paříže. Odborníci tvrdí, že u
Slavíčka dochází k zápasu o obsah. Nezpochybňují jej, ale tvrdí, že jde o obsah,
který se ptá po osudu člověka, osudu spjaté s osudem kraje, země, Barevné skvrny
v obrazech ztrácí svůj zobrazovací charakter, vznikají nové zobrazovací síly.
Malíř je sice vázán na podnět vyvolaný bezprostředním setkáním s realitou podnět
se však stále více stává poslem chvění mistrova nitra.
V roce 1909 s vážně nemocnou ženou a synem odjíždí
Dubrovníka.
10. 8. 1909 je v říčce Zdobnici zasažen mrtvicí a 1. 2.
1910 z vlastní vůle ukončuje svůj život.
|